Verschillende veerboten werden uitgeschakeld door beschietingen of gevorderd door de koninklijke marine.
De veerdienst Katseveer-Zierikzee zat hierdoor zonder schepen.
In de oorlogsjaren werd daarom gebruik gemaakt van huurschepen.
Een van die huurschepen was de "Prins Hendrik".
De Prins Hendrik in de haven van Zierikzee
De geschiedenis van het schroefstoomschip "Prins Hendrik"
Het stalen schroefstoomschip "Prins Hendrik" heeft in de loop der jaren onder verschillende namen gevaren.
Het schip de "Middelburg 1" werd in opdracht van de Middelburgsche Maatschappij van Stoomvaart (MMvS) onder bouwnummer 41 bij de Rotterdamse werf B. Wilton gebouwd in de jaren 1889-1890.
Het schip was 45m lang en 7m breed.
Samen met het zusterschip de "Middelburg 2" onderhield het schip de verbinding tussen Middelburg en Rotterdam.
Na de liquidatie van de MMvS werd het schip in 1925 verkocht aan de NV rederij J&A van der Schuyt uit Rotterdam.
Na de overname werd het schip omgedoopt tot "Prinses Juliana" en voer in de zomermaanden tussen Rotterdam en Hoek van Holland.
Met ingang van 16 juli 1940 werd het schip verhuurd aan de PSD voor de Oosterschelde-veerdienst.
Het was toen een oud en traag schip met weinig comfort en had een directe besturing door middel van een groot liggend stuurwiel.
Krachtens de verordening van de Duitse autoriteiten, van 3 januari 1942, waarbij werd bepaald dat het verboden was namen van in leven zijnde leden van het Koninklijk Huis te voeren, werd de "Prinses Juliana" omgedoopt tot "Prins Hendrik".
Het bombardement
In 1943 besloten de Amerikaanse president Roosevelt en de Britse eerste minister Churchil dat het volledige transportwezen in de door de Duitsers bezette gebieden vernietigd moest worden. Zo vertrokken op een bewolkte 3e september 1943 acht Hawker Typhoon jachtbommenwerpers vanaf vliegbasis Manston in Kent voor een missie boven de Scheldemonding. Meer precies, om het scheepvaartverkeer in de Oosterschelde uit te schakelen.
De kapitein van de Prins Hendrik, dhr. Verdoorn, verklaarde het volgende:
Varende in het Engels Vaarwater langs de kust van Noord-Beveland, zagen we ter hoogte van Katshoek vliegtuigen komen.
De onder de dijk liggende sleepboot "En Avant XVIII" en een baggermolen, beiden werkzaam aan het herstel van een dijkval ter hoogte van de Leendert Abrahamspolder, werden direct gemitrailleerd en onmiddellijk daarna ons schip, de "Prins Hendrik".
Direct daarna werden een drietal bommen op het schip geworpen, waarop het in zeer korte tijd zonk.
Van de 17 passagiers (onder wie een tweetal duitse militairen) en de 10 bemanningsleden overleefden maar 6 mensen de aanval.
Tijdens dezelfde raid werden voor de sluizen van Veere nog eens 7 schepen buiten werking gesteld.
Download het krantenknipsel uit de "Zeeuwse Courant" van zaterdag 04-09-1943 over het zinken van de "Prins Hendrik".
Het Wrak
Het wrak van de Prins Hendrik ligt op ongeveer 650 meter oostelijk van Katshoek op een diepte van 30 meter.
Aangezien het wrak binnen betond vaarwater ligt is het verboden om erop te duiken, enkel in bepaalde periode van het jaar kan men toestemming aanvragen bij RWS (Rijkswaterstaat)
Echo van het wrak
Hij ligt ongeveer 5 graden achterover en 5 graden over bakboord.
Het voorschip is niet meer dan enkele wrakstukken en pijpen, tevens zit hier een stuk sleepnet vast wat door een vissersschip is losgetrokken.
Bakboord is de hoogte van het wrak vanaf de bodem tot bovenkant wrak ongeveer 3 meter en aan de stuurboordkant ongeveer 1,2 meter.
Van het roer staat nog een stuk en van de schroef steekt 1 blad boven het zand uit.
Rondom het schip zit een houten stootrand.
De lengte zonder het voorschip dus vanaf de breuk tot het achterschip is ongeveer 30 m.
De breedte van het wrak is 7 m.
Tekening van het wrak gemaakt na 10 duiken op het wrak door Patrick de Wilde
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.