Op 3 november 1968 verging om ongeveer 13.30 uur het 2988 BRT metende sleepschip Damco 136.
De Damco 136, geladen met fosfaat, werd gesleept door de motorsleepboot Denzo en was op weg van Rotterdam naar de Sloehaven in Vlissingen.
Onderweg hadden de matrozen de dekluiken op de ruimen gedaan maar deze waren niet vergrendeld, waardoor het schip door het slechte weer steeds meer water maakte.
Door het vollopen van de ruimen maakte het schip steeds meer slagzij en zonk tenslotte.
De 5 opvarenden konden gelukkig tijdig overstappen op de Ms. Denzo die hen naar Wemeldinge bracht.
Het schip werd als "Rijnland 1" in Duisburg (Duitsland) gebouwd op de werf van Benninghaus. Later werd het verkocht en omgedoopt tot "Damco 136".
De lengte was 110,26 meter, de breedte was 13,1 meter, de ledige diepgang bedroeg 0,66 meter, volledig geladen bedroeg de diepgang 3 meter.
Download het krantenknipsel uit de "Zeeuwse Courant" van maandag 04-11-1968 over het zinken van de Damco.
De Damco ligt op een diepte van 18 meter.
Aangezien het wrak binnen betond vaarwater ligt is het verboden om erop te duiken, enkel in bepaalde periode van het jaar kan men toestemming aanvragen bij RWS (Rijkswaterstaat).
Je kunt naar het noordwesten zwemmen om de voorkant van de boot te zien. Het is zeer indrukwekkend om vanaf de voorplecht nog enkele meters naar beneden te zwemmen om dan in de slijpgeul terecht te komen die hier omstreeks 22 meter diep is. Aan de linkerzijde van de voorplecht kun je langs wat kabels naar beneden gaan en na wat zoekwerk vindt je daar ook een van de twee ankers. Terug zwemmend naar het midden van het schip is het de moeite waard om over het gangboord te gaan. Op het gangboord ligt veel zand. Op een gegeven moment kom je ongeveer in het midden van de boot een grote breuk tegen waar het schip geknakt en getordeerd is.
Het is ook mooi om de wat diepere ruimen in te gaan. Dit zijn grote vierkante ruimtes die gedeeltelijk gevuld zijn met zand. Verder naar achteren zwemmend kom je bij de kajuit aan die zeker een meter of 4 naar boven loopt.